schouder

Hoe je niet wil dat je yoga beoefening begint

“Oh nee!” Dacht ik terwijl het zweet me uitbrak.

Ik zat op de yogamat in een zaal vol fanatiek bewegende mensen. Ik kwam uit een houding waarbij de docente me geassisteerd had. Ik voelde dat mijn lichaam zich verzette bij de houdingen die daarna volgden. Pijn in mijn schouders.

De volgende ochtend kon ik mijn armen niet meer omhoog bewegen.

Snijdende pijn in mijn schouders en bovenarmen. Ik werkte in die tijd een avond per week in de horeca. Ik kon zelfs mn dienblad niet vasthouden.

Dit speelde ongeveer dertien jaar geleden toen ik mijn eerste actievere yogalessen ging volgen.

Het is best heftig als ik hieraan terugdenk. Maar ik herinner me als de dag van gisteren de knoop die zich in mijn maag vormde, en het gevoel van: “Dit is niet goed.”

Ik startte fysiotherapie en dat verlichtte uiteindelijk de pijn. Ook kreeg ik veel van de mobiliteit na verloop van tijd terug.

Ik herinner me ook nog het telefoongesprek met de betreffende docente. Ik vertelde haar over mijn schouders en de pijnklachten. Haar reactie was dat ik beter naar mijn lichaam had moeten luisteren. Dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was.

Ik zei ook niet dat het haar schuld was, maar ik was een beginner en had wel wat meer compassie verwacht.

Fast forward…

Een yogatraining een paar maanden geleden. Toen ik uit de eerste yogahouding kwam op dag 1 wist ik dat ik erg voorzichtig moest gaan zijn. Brandende pijn tussen mijn schouderbladen vlamde op als waarschuwingssignaal: “Astrid, blijf luisteren. Ik wil geen intense stretches. Blijf zacht.”, zei mn lichaam.

Ik ken nu de signalen, ervaring en meer kennis over mijn lichaam heeft me wijzer gemaakt. In overleg met de docente deed ik de rest van het weekend variaties en paste mijn beoefening aan mijn mogelijkheden aan.

Dat ik na die eerste ervaring met yoga een yoga opleiding ben gaan doen (en nu full time les geef), mag een wonder heten. Nog altijd ervaar ik dagelijks de schade die in mijn schouders is aangebracht in die ene les.

Yoga kwam jaren later via een achterdeurtjes weer mijn leven binnen geslopen. Gaandeweg durfde ik weer de mat op te stappen. Nu wel op een manier die veilig en vriendelijker voelde. Met een docente die oog had voor haar studenten. Die de grenzen van ieders lichaam respecteerde.

Zij heeft het smeulende vuurtje in mij voldoende ruimte en lucht gegeven. De vlam, de liefde voor yoga, ging weer branden.

Deze uitdagingen zie ik ook bij mensen die nu starten met yoga:
Willen meedoen met de groep. Meteen fanatiek van start. De docent zo goed mogelijk nadoen, ook al voelt het niet prettig in je lijf.

Hoe kun je anders starten?

Om je te helpen bij jouw (hernieuwde) start met yoga, krijg je mijn gratis toegang tot de Online Yogaschool Community.

Daar kun je gratis lessen volgen. Variaties van houdingen vinden. En je vragen stellen of ervaringen delen in ons forum. Je ontvangt dan ook meteen mijn YogaMails. Dit is iedere 14 dagen een reminder om yoga op jouw manier te blijven beoefenen.

Herken jij iets uit dit bericht in je eigen situatie?
Vertel me eens in de comments over jouw (eerste) ervaringen op de yogamat.

4 thoughts on “Hoe je niet wil dat je yoga beoefening begint

  1. Mijn “yoga weg”
    Al sinds mijn tiende ga ik naar de kine om de gevolgen van scoliose ( rug, getorst, twee bochten van 25 en 30 graden) te beperken.
    Veel sporten zijn niet geschikt voor me, sommige periodes kon ik zwemmen, fietsen en / of wandelen. Maar ik wou eens iets anders en ben dan bij mijn kinesist gestart met groepslessen yoga. Hij kende me door en door, ik werd dus goed opgevolgd en had veel deugd van deze lessen: zowel fysiek als mentaal. Intussentijd zijn we een 15 jaar ouder en de laatste 5 jaar zijn mijn klachten enorm toegenomen. Ik snakte naar de rust en ademruimte van de yogalessen maar waar ik ook een proefles volgde …. steeds was het te zwaar en telkens duurde het een hele tijd voor ik weer in m n gewone doen was.
    Heb dus nog even getwijfeld om aan de online lessen mee te doen. Wat ben ik tevreden dat ik het toch gewaagd heb!!! Hoewel ik het zeer voorzichtig moet aanpakken voel ik het verschil: zowel de mentale rust, het makkelijker ademen en de rekkingen doen me enorm deugd.
    Bedankt voor deze fijne ervaring!

    1. Dit doet me deugd Claudia. Wat bijzonder om te lezen, maar vooral dapper dat je het toch geprobeerd hebt na die eerdere ervaringen. Je bent altijd van harte welkom in de les.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *