mindfulness van het lichaam

mindfulness van het lichaam

Het duurde deze keer even voordat ik wist wat ik wilde schrijven. Ook voor mij is dit een uitdagende tijd. De ene dag kan ik mijn emotionele en mentale rust beter behouden of terugvinden dan de andere. Soms maak ik me enorm veel zorgen. En er zijn ook momenten dat ik echt volop kan genieten van wat ik aan het doen ben.

Ben wel benieuwd hoe dat voor jou gaat nu.

Op welke manier kunnen we onszelf helpen in deze tijd?

Natuurlijk zijn er de ons voorgeschreven regels en adviezen vanuit de overheid. Om onze eigen en andermans gezondheid te beschermen. Maar we krijgen weinig advies over hoe om te gaan met onze mentale staat van zijn. Ook ik heb hier de ‘juiste’ antwoorden niet op.  

Wel wil ik vandaag een tool met je delen die mij in de afgelopen weken vaak heeft geholpen.

De sleutel hiervoor is, hoe kan het ook anders, je lichaam.

Je mind reageert op verschillende manieren op de situatie waarin je zit. Sommige reacties (en gedachten) zijn helpend. Anderen zijn, zoals je vast zelf ook ervaren hebt, minder helpend. Dat is heel natuurlijk.

Iedereen zal zich soms angstig of gespannen voelen. Dit zijn emoties die uitdagend, maar ook heel menselijk zijn. Logisch ook in de situatie waarin we ons bevinden.

De “stel je voor dat…”- of “wat als…”-gedachten ontstaan hierdoor. Of ze voeden deze gedachten. Ze liggen meestal in de toekomst en kunnen als verhalen in je hoofd een loopje met je nemen. Dit is normaal, maar zoals eerder gezegd vaak niet helpend.

“It is real. But is it true?”

Mijn leraar en mentor Jill Satterfield heeft me hier in de afgelopen jaren al vaak aan herinnert: Je kunt je gedachten analyseren nadat je ze mindful heb waargenomen. Ze zegt dan: “It is real. But is it true?”

Met andere woorden…
Je bent je bewust van een gedachte. Die gedachte is er, dat is waar. Dat is de realiteit. Ook de emoties die daar misschien uit voortkomen zijn er echt.

Maar is die gedachte ook de waarheid?
Is die gedachte ook helpend?
Dat is wat je jezelf kunnen afvragen.

En als je merkt en herkent dat de gedachte niet helpend is op dit moment en/of niet overeenkomen met de (of jouw) waarheid…
Kun je ze dan laten gaan?
Ze niet langer vasthouden of erop voortborduren?

Mindfulness van het lichaam

Als ik in zo’n gedachtenloop gevangen zit. Of wanneer ik herken dat het slechts mijn fantasie is die ik in mijn brein steeds opnieuw herhaal.
Dan helpt het mij omde aandacht te brengen naar iets wat nu hier is.

Iets wat voelbaar aanwezig is.
Zoals de sensaties in m’n lichaam.
De bewegingen die ik maak.

Als je de aandacht naar je lichaam kunt brengen, ben je weer hier.
Je lichaam heb je altijd bij je.

Je lichaam is altijd hier

Lopen, wandelen, yoga beoefenen, dansen in de woonkamer…
Even bewust staan met je blote voeten in het gras.

Het is niet moeilijk om je lichaam te voelen bewegen.
De moeilijkheid is dat je jezelf eraan moet herinneren het te doen.

Als je een stap zet, voel dan je voet op de grond.
Probeer je bewust te zijn van de verplaatsing van je gewicht.

Het mooie is dat je hiervoor geen yogamat nodig hebt. Yoga is een manier om je bewuster te zijn van je lichaam. Maar het kan altijd. Overal.

Je lichaam neem je altijd met je mee. Bij alles wat je doet.
Tijdens het maken van je ontbijt. Als je de vuilniszak naar de kliko brengt. Als je op je stoel zit en opstaat. Voel je lijf, de bewegingen die het maakt.

Breng je aandacht naar de beweging

Naar wat het lichaam doet.
De sensaties in je lijf.

Herinner jezelf er gewoon meerdere keren per dag aan.

Deze ene stap.
Herinner jezelf er aan het te voelen.
Je hoeft niet te vertragen of anders te gaan bewegen.
Ben je gewoon zo nu en dan bewust van de bewegingen die je maakt.
En vooral of juist wanneer je even een break wilt nemen van dat wat nu niet helpend is.

Hier.
Zijn.

2 gedachten over “mindfulness van het lichaam

  1. Zo waar wat je schrijft Astrid
    Als ik aan mijn lijf denk, voel ik het ook. Als ik wandel probeer ik “zwaar” te zijn.
    Als ik zit, voel ik mijn billen.
    Maar ik vergeet het vaak!
    Ik mijn lijf zijn is veel oefenen
    Groetjes Anneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *