Savasana

Het einde van mijn les nadert. De laatste houding is geweest en ik vraag mensen om nog wat bewegingen te maken die ze prettig vinden. Of waar hun lichaam behoefte aan heeft. Voor sommigen is dat uitrekken, een ander wil nog een rondje lopen en sommigen nemen nog wat tijd voor een favoriete yogahouding. Vanuit daar neemt iedereen de tijd om in een voor hen prettige houding te komen zitten of liggen. Men pakt dekens, meditatiekussens en stoelen. Ik kijk om me heen en zie 9 variaties. 3 vrouwen zitten op een stoel, 3 vrouwen liggen op hun matje met de benen op de zitting van hun stoel, 1 rolt er op haar zij en twee anderen gaan liggen op hun rug. Zoveel mensen, wensen en variaties. Geen lichaam is hetzelfde en iedereen heeft een houding gekozen die vandaag prettig aanvoelt.

Savasana – de eindontspanning aan het einde van een yogales.

Voor velen van ons is stoppen, stilstaan en stilte best lastig. We zijn zo gewend aan bezig zijn, doen en onszelf van het ene naar het andere brengen.

Aan het eind van de les, of misschien is dit vandaag wel je enige houding, de tijd nemen voor Savasana is belangrijk. Het geeft het lichaam de tijd om alle informatie van de voorgaande houdingen (of je andere activiteiten) te verwerken. Het is een houding waarin je jezelf vraagt te zijn met dat wat zich afspeelt. Je maakt ruimte voor dat wat er is zonder direct te handelen, reageren of oordelen.

Van Savasana wordt nogal eens gezegd dat het een van de moeilijkste houdingen is. Zeker in een druk en vol leven. Veel mensen ervaren een gevoel van onrust. Een gevoel van ‘ik heb wel iets beters te doen dan hier alleen maar liggen’. Mensen zeggen wel eens letterlijk tegen me: “Dat liggen aan het eind hoeft voor mij niet zo lang te duren hoor.”

Savasana vraagt veel geduld. Met name geduld met jezelf. Het kan een uitdaging zijn om jezelf toe te staan enerzijds niets te doen en anderzijds te zien hoeveel gedachten er zijn en de  zintuigelijke waarnemingen, emoties en sensaties in je lichaam op te merken. Hoezo rust? Maar echt, het is het dubbel en dwars waard.

Yoga is er namelijk om de connectie te kunnen maken met jezelf. Het beoefenen van Savasana is een manier om ruimte te maken voor stilte. Zodat je kunt waarnemen wat zich in je afspeelt. Zo maak je wat tijd vrij om te luisteren. Alleen maar luisteren. Zonder direct oplossingen te hoeven hebben. Zonder iets direct te willen veranderen of er meer van te willen. Zonder over hoeven te gaan tot actie. En die extra tijd kan soms verrassend, verfrissend, verhelderend of ontspannend zijn…

Na een minuut of 12 vraag ik iedereen de adem wat te verlengen. De handen en voeten in beweging te brengen. Om daarna heel rustig met de rest van het lichaam bewegingen te maken die passen bij iedereen persoonlijk. Ook hiervoor nemen we de tijd. Zodat er een zachte overgang is tussen Savasana en het einde van de les.


Wil je ook eens ervaren wat Savasana voor jou kan betekenen?
Meld je dan nu aan voor de Online Live Yogalessen. Deze eindigen altijd met Savasana. Bij de Couch Yoga lessen is Savasana zelfs het belangrijkste onderdeel.

2 gedachten over “Savasana

  1. Even uit nieuwsgierigheid: liggen de deelnemers bij jou 12 minuten in de Savasana in stilte?
    Wat mooi dat je de deelnemers aan het einde van de les vraagt een beweging/houding naar keuze te maken. Hoe lang neem je ongeveer de tijd hiervoor?

    1. Hoi Janneke, Ik varieer een beetje in volledige stilte of geleide meditatie/ontspanning. Afhankelijk van mijn les of de behoefte van de deelnemers. Het is erg fijn om zelf nog een houding te doen of wat bewegingen te maken aan het eind van de les. Iedereen heeft een ander lichaam en andere behoeften. En het leert je om te luisteren naar je eigen lichaam, de sensaties die jij waarneemt. Ik neem hier vaak een paar minuten de tijd voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *