Zonnegroet op de stoel

Waarom voelt de zonnegroet zo jakkie?

De Zonnegroet wordt in bijna iedere yogales als warming up gebruikt. In de loop der jaren ben ik daar steeds vaker vanaf gestapt. Ik gebruik de ‘traditionele’ zonnegroet nog zelden in mijn lessen.

Waarom ik de zonnegroet minder vaak aanbied?

Het begon een paar jaar geleden met mijn eigen fysieke beperkingen…
Ik ontdekte hoeveel obstakels ik tegenkwam tijdens het doen van deze sequence. Vooral de beperkingen in mijn schouders speelden me parten.

Nu kan ik in mijn lessen uiteraard wel dingen aanbieden die ik zelf niet kan. Dat doe ik wel vaker. Maar ik ging beter kijken naar de mensen in mijn lessen. Ik zag die uitdagingen en obstakels bij heel veel mensen. Velen kregen de bewegingen ook niet echt goed (in de zin van veilig voor het lichaam) onder de knie.

Vooral wanneer je pijnlijke polsgewrichten en handen (bv door artrose), schouders of knieën hebt, dan kan de Zonnegroet echt JAKKIE aanvoelen.

Moeten we de Zonnegroet dan maar helemaal achterwege laten?

“Sunt”, zou ik op z’n Brabants willen zeggen ;-)

Er zijn vele variaties van deze bewegingsreeks mogelijk. En de bewegingen kunnen echt heerlijk voelen als je bijvoorbeeld gebruik maakt van props (hulpmiddelen).

In deze video’s laat ik je zien hoe je de Zonnegroet zittend kunt doen, staand achter een stoel en met gebruik van de muur.

Bekijk de video’s en ervaar hoe deze variaties voor jou aanvoelen.

Welke variatie voelde voor jou prettig? Laat me eens weten waarom juist deze zo goed bij jou past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *